ABD Ticaret Temsilciliği’nin Yeni Ücretlendirme Stratejisi
ABD Ticaret Temsilciliği (USTR), Çin merkezli gemi sahipleri ve Çin yapımı gemilerin işletmecilerine yönelik yeni bir ücretlendirme planını duyurdu. Açıklamaya göre, Amerikan gemi inşa sektörünü yeniden canlandırmak ve Çin’in denizcilik, lojistik ve gemi inşa sektörlerindeki dominant konumunu dengelemek amacıyla bu adımlar atılmaktadır.
Yaklaşık bir yıl süren detaylı bir soruşturmanın ardından alınan bu karar, kamuoyunun da görüşleri alınarak şekillendirilmiştir. Yeni önlemler, iki aşamada uygulanacak olup, ilk 180 gün boyunca herhangi bir ücret talep edilmeyecektir. Bu sürenin sonunda, Çin merkezli gemi sahipleri ve işletmecileri ABD’ye yaptıkları her sefer için net tonaj bazında ücret ödeyeceklerdir. Ayrıca, Çin yapımı gemilerin işletmecilerinden de konteyner veya net tonaj başına ücret talep edilecektir.
Gelecek Yıllara Yönelik Stratejik Adımlar
Ücretlendirme sistemi, belirli bir süre zarfında kademeli olarak artırılacaktır. Üç yıl içinde başlayacak olan ikinci aşamada ise ABD yapımı sıvılaştırılmış doğal gaz (LNG) gemilerini teşvik etmek amacıyla LNG’nin yabancı gemilerle taşınmasına sınırlı kısıtlamalar getirilecektir. Bu kısıtlamalar, 22 yıl boyunca kademeli olarak artırılacaktır.
USTR ayrıca, liman ekipmanlarına yönelik yeni gümrük tarifeleri üzerinde çalışmalar yürütmektedir. Bu konuda da kamuoyunun fikir ve önerileri talep edilmiştir.
ABD Ticaret Temsilcisi Jamieson Greer, gemilerin ve deniz taşımacılığının Amerika’nın ekonomik güvenliği ve ticaretin serbest akışı için hayati önem taşıdığını vurgulayarak, “Trump yönetiminin bu adımları, Çin’in sektördeki hakimiyetini tersine çevirecek ve ABD tedarik zincirine yönelik tehditleri ele alırken, ABD yapımı gemilere yönelik talep sinyali gönderecektir.” şeklinde açıklamalarda bulundu.